Objaw   „wiśniowej plamki”   –   diagnostyka   różnicowa

lek.   Katarzyna   Lewicka

Lizosomalne choroby spichrzeniowe (LSD – lisosomal storage disease) to grupa dziedzicznych zaburzeń metabolicznych spowodowanych niedoborami enzymów w lizosomach. W wyniku nieprawidłowego odkładania się różnych związków w narządach dochodzi do zaburzenia funkcjonowania całego organizmu. Znanych jest wiele lizosomalnych chorób spichrzeniowych, na przykład: choroba Taya-Sachsa, Gauchera,  Fabryego.

Zaburzenia mają charakter postępujący, często prowadzą do śmierci we wczesnym dzieciństwie. Do tej pory nie ma opracowanych skutecznych terapii w wielu przypadkach takich chorób, choć niektóre leki pozwalają złagodzić objawy lub zahamować progresję choroby. Wśród metod terapeutycznych wymienia się enzymatyczną terapię zastępczą, terapię genową, duże znaczenie ma aktywność ruchowa  i  dieta.

Nie znamy jeszcze wszystkich mechanizmów powstawania lizosomalnych chorób spichrzeniowych. Opisywane są przypadki pacjentów, u których nawet śladowa ilość odpowiedniego enzymu pozwala zapobiec kumulowaniu się substancji w lizosomach, dlatego  niezbędne  są  dalsze  badania.

Jednym z objawów okulistycznych lizosomalnych chorób spichrzeniowych jest obraz „wiśniowej plamki” obserwowany w obrębie dołeczka środkowego. W wyniku odkładania się fosfolipidów albo glikolipidów w obrębie siatkówki dochodzi do pęcznienia komórek zwojowych siatkówki oraz utraty przezierności co nadaje jej „białawy” odcień. W obrębie dołeczka nie ma komórek zwojowych, dlatego zlokalizowana pod siakówką naczyniówka jest widoczna jako  „wiśniowa  plamka”.

Objaw przypominający „wiśniową plamkę” może być również obserwowany w chorobach nabytych,  na przykład  w  zatorze  tętnicy  środkowej  siatkówki.

Słowa kluczowe: Choroba    Taya-Sachsa,    choroba    Sandhoffa,    choroba   Niemanna-Picka,   choroba   Gauchera